søndag den 14. september 2014

Jern ruster ikke!



       Foto: Alice Maud Guldbrandsen

 Jo, det gør – og bliver bare smukkere af det!
v/billedkunstnere og forfatter Alice Maud Guldbrandsen

Gammelt rustnet jern i nærmest alle afskygninger har altid fascineret og berørt mine sanser og fornemmelser. Derfor har jeg samlet de ’ædle’ metaller til hobe gennem masser af år. Lige fra den mindste skrue til de største kasserede staldvinduer, gennemhullede jernplader mv., der dukkede op på min vej. Tror, det er fordi, det minder mig om noget uforgængeligt. Noget stærkt og ubøjeligt over for det liv, jeg stadig ser i det rå, rødbrune og furede materiale, som i mine øjne nægter at forgå.

Sådanne tanker, har altid inspireret – ja, nærmest ’draget’ mig til at give disse ’fund’ endnu en chance for tilværelse. Derfor har jeg bl.a. brugt dem i min billedkunst – og der lever de videre som mange forskellige udtryk i bl.a. malerier, collager og skulpturer. Nogle ligger blot lempeligt spredt rundt i mit hjem og har fået diverse små og praktiske funktioner. Andre anser jeg for rene skulpturer i rummet, der varmer mit indre og fryder mine øjne dagligt. For to år siden opdagede jeg helt tilfældigt Lis’ have. En lille kolonihave ude ved Prøvestenen, fyldt til randen med rust-genstande i alle former og figurer, placeret højt og lavt i en frodig oase af træer, buske og blomster. Et ubeskriveligt smukt syn, som I kan se glimt fra på fotoudstillingen, hvor Alan Pary har hastholdt det i sine lyriske nærbilleder. På samme måde fremstår de også i den nyudkomne Gammelbog. Og hvis I vil helt tæt på rustobjekter i skøn og skør forening med andet fra naturens rigdomme, er i velkommen til at kigge nærmere på Lis’ og mine skulpturer. For selvfølgelig måtte mødet med Lis og hendes ’paradis’ give sig udslag i en fælles udfoldelse. Det er ment som inspiration til selv at gå i gang, hvis lysten kalder!

Ligeså selvfølgeligt er det, at Michael, som nabo til Lis og med sin sans for at sætte mennesker sammen, blev den udøvende kraft til dette træf. Et træf mellem ’to forskellige Rust-damer med en fælles forkærlighed’ 

Introduktion til Alices oplæg til Gammelfestivalens åbning - om jern, rust og gamle mennesker.



Foto: Vagn Guldbrandsen

Naturvejleder Lis Vallentin og billedkunstner og forfatter Alice Maud Guldbrandsens rustne jernskulpturer kan opleves 3 gange på festivalerne. Dels ved Skulpturdagen i Vesterbro Naturværksted den 9.8., hvor en stor jernskulptur også var med til aftenarrangementet  i Apostelkirken og dels under Gammelfestivalen, hvor de står for udsmykningen i ”Regnbuen” på Betaniahjemmet, hvor deres jernfigurer præsenteres i et brus af grønt. Så smukkere ramme kunne man ikke tænke sig til en Gammelfestival.
 
 
ANDRE UDSTILLINGER PÅ GAMMELFESTIVALEN:
 
Læs mere om den kurdiske fotograf Alan Pary og hans  fotoudstilling "Rustent Jern i grønne omgivelser": http://msvennevig.blogspot.dk/2014/09/rustent-jern-i-grnne-omgivelser.html
Alans fotos er taget i naturvejleder Lis Vallentins have i Haveforeningen Prøvestenen ved Nokken. Tag med på havevandring, hvor Lis fortæller om haven: http://msvennevig.blogspot.dk/2014/09/foto-alice-maudguldbrandsen-om-rustent.html
 
Skrotsmykkedesigneren Birte Vallentin Andersen udstiller sine smykker. Se billederne og læs mere : http://msvennevig.blogspot.dk/2014/09/en-fortlling-om-liv-og-dd.html 

Ingen kommentarer: